VISIT VENEZUELA

EEN GESLAAGDE VAKANTIE BEGINT HIER!

Amsterdam

Caracas

Jetlag

Jetlag

  • Algemeen
    Veel lichaamsfuncties, bijvoorbeeld het slaapwaakritme en het niveau van de hormoonspiegels wijzigen zich gedurende 24 uur. Het passeren van een aantal tijdzones kan het 24uurs ritme van het menselijk lichaam behoorlijk ontregelen. Indien deze ritmen verstoord worden (door het passeren van de tijdzones) kan dit onder andere leiden tot slaapproblemen, concentratiestoornissen, irritatie en maag en darmproblemen. Dit zijn allemaal symptomen behorende bij de jet lag. De jet lag wordt ook bepaald door de vermoeidheid van het reizen zelf: de langdurige oncomfortabele zithouding, de verlaagde zuurstofspanning in de cabine en het lawaai en de vibratie van het vliegtuig zelf. Vermoeidheid na reizen treedt immers ook op bij het vliegen binnen een tijdzone van noord naar zuid (en vice versa). Het grootste probleem van de jet lag is toch wel het slaapprobleem. Hoe sneller hieraan wordt aangepast in het land van bestemming, hoe sneller de jet lag wordt overwonnen. Ook de andere lichaamsfuncties zullen zich hierna spoedig aanpassen. Personen die naar het oosten reizen hebben de meeste last van een jet lag. Hieronder volgen enkele adviezen om de jet lag zo snel mogelijk te overwinnen.   
         
  • Tips voor vertrek
    Tracht een ideaal reisschema te boeken zodat u bij voorkeur in de avond aankomt in het land van bestemming. U kunt op deze manier tijdens de nacht uitrusten, zodat uw schema vrij snel aangepast zal zijn aan de lokale tijd. Vermijd hectische en drukke bezigheden vlak voor vertrek. Ga op tijd naar het vliegveld. Kies alleen voor een nachtvlucht indien u goed slaapt in een vliegtuig.   
         
  • Tips tijdens de vlucht
    Zet uw horloge direct op de tijd van uw bestemming. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging in het vliegtuig, beweeg van tijd tot tijd uw armen en benen en loop af en toe wat rond. Indien u in de ochtend aankomt, tracht dan zoveel mogelijk te slapen tijdens uw vlucht. Eet en drink matig tijdens de vlucht; beperk het alcoholgebruik zoveel mogelijk. Roken wordt afgeraden. Indien u in de avond aankomt, is het verstandig zoveel mogelijk wakker te blijven gedurende de vlucht. Gesprekjes met medepassagiers en lichtprikkels van buiten houden u zoveel mogelijk wakker.
             
  • Na aankomst tot de jetlag voorbij is
    Bij aankomst overdag kan men het beste de gehele dag wakker blijven. Indien het nodig is, slaap dan gedurende de dag slechts enkele uren. Gebruik hierna enkele koppen koffie, om goed wakker te blijven. Blijf op tot in de avond (totdat u zeer moe bent). Ga elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed. Neem tevoren een warm bad of wat lichaamsbeweging (vermijd zware lichamelijke inspanning). Kies een donkere, koele en comfortabele slaapkamer (indien mogelijk). Vermijd opwekkende middelen (zoals koffie, thee, cola, hete chocolade en alcohol) vlak voor het slapen gaan. Sta de volgende dag tijdig op, ongeacht of u voldoende slaap heeft gehad. Gebruik de maaltijden iedere dag op dezelfde tijdstippen. Een eiwitrijk ontbijt en lunch helpen u bij het wakker blijven overdag.

Kies uw taal

nlenfrdeptes

Copyright © 2015. All Rights Reserved.